آدس : رشت ، خیابان بیستون ، ابتدای
بلوار معلم ،ساختمان ساحل ،طبقه سوم
تلفن : 013-33253822
ایمیل : icg248@gmail.com
روزهای کاری : شنبه تا
پنجشنبه 08:00 - 14:00
› یادآوری حقوق مصرف کنندگان
در 11 اسفند 89

یادآوری حقوق مصرف کنندگان

نهم اسفندماه در حمایت از شان و منزلت اجتماعی حقوق مصرف‌کنندگان ، روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده نام نهاده شد تا یادآوری باشد برای همه دست اندرکاران امر که مصرف کنندگان هم حقی دارند و هم تقدیر و سپاس از آنانی که این حق را بیش از دیگران پاس داشته‌اند . 
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی گیلان و به نقل از ایرنا، مصرف کنندگان که نهایی ترین هدف تولید و توزیع کالا و خدمات به شمار می روند، نقش اساسی در بقای واحدهای تولیدی داشته و یکی از ارکان توسعه کشور به شمار می روند چراکه در یک بستر سالم اقتصادی، حمایت از حقوق مصرف کننده، حمایت از تولید و رونق اقتصادی را هم در پی خواهد داشت.
حق به دست آوردن کالاها و خدمات با کیفیت، سالم و استاندارد، برخورداری از اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات از قبیل تاریخ تولید و مصرف، دفترچه راهنما، فهرست بها و ... برخورداری از حمایت دولت درصورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی، حق دریافت کالا و خدمات بهداشتی سالم و شکایت از متخلفان اقتصادی به مراجع ذیربط از جمله حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود.
توجه به رعایت حقوق مصرف کنندگان و مشتریان در جوامع امروزی که تولید و صنعت رونق گرفته و روز به روز بر تنوع محصولات تولیدی افزوده می شود، اهمیت چشمگیری دارد.
اگر تولید کننده ای بداند حق همیشه با مشتری است، سعی بر تولید کیفی و مطابق با نیاز مشتریان کرده و از سوی دیگر مشتری هم رغبت بیشتری برای خرید آن کالا و یا دریافت خدمات از خود نشان می دهد.
توجه به رعایت حقوق مصرف کنندگان آن قدر قابل توجه و اهمیت است که قانون حمایت از حقوق مصرف کننده توسط دستگاه قانونگذاری در مهرماه سال گذشته به تصویب رسید.
گرچه این قانون بعد از سالها انتظار به تصویب رسید اما امید می رود با تصویب آن گام جدیدی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور برداشته شود.
در همین رابطه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که در آن موارد زیادی از حقوق مصرف کننده ذکر شده؛ اقدام خوبی برای دفاع از حقوق مصرف کننده و تولیدکنندگان محسوب می شود.
'سیدکاظم دلخوش' افزود: در این قانون چگونگی موارد پیگیری حقوق مصرف کنندگان، جرایم پیش بینی شده، روند تولید کالا و قیمت آنها و ... برای حفظ و احترام به حقوق مصرف کنندگان پیش بینی شده است.
وی رعایت حقوق مصرف کنندگان را امری اساسی در تامین امنیت خاطر مردم عنوان و تصریح کرد: در صورت رعایت این کار، تورم انتظاری و اسراف در جامعه ایجاد نمی شود.
نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی رعایت حقوق مصرف کنندگان را در زمان کنونی ایده آل ندانست و گفت: گرچه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با تاکید بر ضرورت آگاهی خود مصرف کنندگان از حقوقشان، دستیابی به حقوق مصرف کننده را نیازمند همکاری همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی عنوان کرد.
دلخوش بیان داشت: بعنوان مثال یکی از این اقدامات توزیع عادلانه کالا، تنظیم بازار، کددار کردن کالاها در کنار تقویت بازرسی و نظارت است که توسط وزارت بازرگانی در دست اجرا می باشد.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز باید با برنامه ریزی در تولید محصولات کشاورزی و تلاش برای ارتقاء کیفیت آن، نسبت به تامین حقوق مصرف کنندگان اقدام کند.

**** تولید کیفی، یک قدم تا مشتری مداری
نظر به اینکه مصرف کنندگان بعنوان آخرین زنجیره بازار، از آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی می باشند، رعایت استانداردها و تولید محصولات کیفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان رعایت استانداردها را تضمین کننده رعایت حقوق مصرف کنندگان دانست و گفت: رعایت استانداردها ضمن اینکه امکان رقابت و حضور در بازارهای جهانی را افزایش می دهد، معیار و تضمینی برای کیفیت و کمیت کالا و رعایت موازین بهداشتی و ایمنی در محصول و خدمات نیز محسوب می شود.
'محمدعلی یوسفی' افزود: استانداردسازی تولیدات، این اختیار را به مصرف کننده می دهد تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود اقدام کند و این، همان رعایت حقوق مصرف کننده است.

**** احترام به مشتری، تضمین بازار فروش
رییس سازمان صنایع و معادن گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رعایت حقوق مصرف کنندگان را یک معامله پایاپای بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برشمرد که در صورت رعایت آن، منفعت هردو گروه تامین می شود.
'محمدحسین اصغریان' بیان داشت: حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ارتباط مستقیم با منافع تولیدکننده دارد که در واقع با رعایت آن و احترام به مشتریان سود بیشتری را نصیب خود خواهد کرد.
وی افزود: درصورتی که تولیدکننده به حقوق مشتریان احترام بگذارد، در واقع بازار فروش خود را در آینده و برای درازمدت تضمین می کند.
اصغریان ادامه داد: توجه به استانداردها، درنظرگرفتن خدمات پس از فروش، ارتقاء کیفت محصولات تولیدی، ارایه ضمانت نامه و ... از جمله مواردی است که تولیدکنندگان باید برای حفظ حقوق مصرف کنندگان نسبت به رعایت آن اهتمام ورزند.
وی رعایت حقوق مصرف کنندگان را امری اجتناب ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان موفق در تمامی دنیا، تولیدکنندگانی هستند که بیشتر از درنظرگرفتن منافع خود، منافع مصرف کنندگان را لحاظ می کنند.
رییس ستاد هماهنگی صنایع و معادن گیلان، فرهنگ سازی را بهترین راهکار برای ترویج فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه عمده واحدهای صنعتی استانداردهای تولید را رعایت کرده و مقیّد به حفظ حقوق مشتریان هستند اما باید با فرهنگ سازی این امر به تمامی واحدهای تولیدی در جامعه گسترش یابد.
اصغریان با اشاره به تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان توسط وزارت بازرگانی اضافه کرد: تشکیل این انجمن تا زمانی که فرهنگ حمایت از حقوق مصرف کنندگان در جامعه نهادینه شود، می تواند مؤثر و کارآمد باشد.
رییس مجمع نمایندگان استان گیلان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: با لحاظ کردن موارد مرتبط برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تولید، تمایل مشتریان برای خرید افزایش یافته و در نتیجه سود بیشتری عاید تولیدکننده می شود.
'سید مهدی صادق' در گفت و گو با ایرنا افزود: رعایت حقوق مصرف کنندگان اصل اساسی در همگام شدن با تجارت جهانی است و همه تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات باید مشتری مداری و حفظ حقوق مصرف کنندگان را در کارهایشان لحاظ کنند.

**** احترام به حقوق مصرف ‌کننده ، یک برتری جهانی
همچنین رییس سازمان بازرگانی گیلان در گفتگو با خبرنگار ایرنا احترام به حقوق مصرف ‌کنندگان و رعایت آن را یک برتری جهانی دانست و گفت: با رعایت این کار، رقابت پذیری بین تولیدکنندگان افزایش یافته و حضور آنان در بازارهای جهانی را تسهیل می کند.
'سیاوش امینی' افزود: تصویب قانونی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نامگذاری یک روز به این نام نیز بیانگر اهمیت توجه به این موضوع است.
وی از رعایت کنندگان حقوق مصرف کننده بعنوان حافظان منافع مردم یاد کرد و گفت: تولیدکنندگان باید به گونه ای در تولید محصولات خود سلایق، نیازها و موارد مرتبط با حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند که دیگر آنان تعریف و تمجید از کالاهای خارجی را در اذهان خود نداشته باشند.
امینی افزود: لحاظ کردن حقوق مصرف کنندگان در تولیدات، سبب ترویج استفاده از کالاهای ایرانی و تولید داخل می شود که این امر نیز رونق فعالیت واحدهای تولیدی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
وی با تاکید بر ضرورت آگاهی مشتریان به حقوق خودشان بیان داشت: علاوه بر اینکه مصرف کننده باید از خرید کالاهای بی کیفیت و غیراستاندارد خودداری کند، دولت هم باید مانع از ورود این گونه کالاها به کشور شود.
رییس سازمان بازرگانی گیلان با بیان اینکه حمایت از حقوق مصرف کننده، رقابت پذیری را هموار می کند، تصریح کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هم یک اقدام مناسب برای افزایش رقابت پذیری در واحدهای تولیدی و تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات و اصلاح الگوی مصرف بوده که در نتیجه آن نیز حقوق مصرف کنندگان لحاظ و تامین خواهد شد.
امینی با اشاره به تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان اضافه کرد: تشکیل این انجمن ها، اقدامی مؤثر برای مشارکت مردمی در جهت استیفای حقوق مصرف کنندگان و تلاش برای احیاء و خواسته‌های به حق آنان خواهد بود